Projekt • Kungsportsavenyen 2 är en imponerande byggnad i wienerrenässansstil, och utgör porten till den klassiska Avenyn. Efter en besiktning fick vi i uppdrag att restaurera den ornamenterade fasaden till ursprungligt utseende och skick.
Huset uppfördes 1877–80 för grosshandlare I.G Hamberg av arkitekten Carl Fahlström, som även har ritat Gamla Auktionsverket i Göteborg och Musikens Hus i Majorna. Vid uppförandet användes fastigheten som bostadslägenheter och i bottenvåningen fanns en salukällare. På 1920-talet inrättades en restaurang i källaren vid hörnet mot Parkgatan. På 1960-talet låg här en så kallad ringbar. Det var ett koncept som inte var helt ovanligt i Sverige på denna tid, där gjordes beställningen genom att trycka på knappar på en matsedel på väggen. Byggnaden har med andra ord fyllt olika behov över tid.
En fasad i behov av restaurering
Vi fick i uppdrag att besiktiga ett burspråk vid ett hörn på fastigheten. Vid besiktningen upptäcktes att många ornament, lister och utstickande detaljer på fasaden satt löst på grund av rostsprängning. Uppdraget vidgades till att restaurera hela fasaden, inklusive fönster, och att återställa utseendet till ursprungligt skick. En sida i taget färdigställdes från grundarbete till målning, för att minimera besvären för de som använde fastigheten.
Ornamenten byggdes upp i vårt gjuteri
Fasaden består av puts på tegelstomme. Vi inledde projektet med att avlägsna färgen på huset med hjälp av en kemisk färgborttagning. Huset har målats i många omgångar över tid, på flera ställen var det så mycket som fem lager färg som behövde tas bort. När färgen var borta, knackade vi ned all bomputs och avlägsnade lösa delar på fasaden. Huset är utsmyckat med en mängd lister och ornament, bland annat takfottassar och blomsterprydnader. Dessa tog vi med till vårt gjuteri, där vi restaurerade dem och gjorde avgjutningar i betong. Vi använde samma bruk som ursprungligen använts och ornamenten monterades sedan upp igen med lim och dubbades fast med rostfria armeringsjärn. Därpå lade vi på ny puts och drog nya lister.
En utmaning att lyfta bort kolonner av gjutjärn
Tunga kolonner av gjutjärn håller uppe burspråken. Eftersom de var rostangripna på insidan fick vi lyfta ned kolonnerna med både handkraft, teleskoptruckar och taljor för att kunna avlägsna rosten. När den var borta blästrade vi kolonnerna rena och målade dem både invändigt och utvändigt med rostskyddsbehandling innan de fick samma färg som fasaden.
Specialbeställda kulturfönster
När fasaden byggts upp och kolonnerna återmonterats tog våra snickare vid för att byta ut fönstren. Över 100 st specialbeställda kulturfönster byttes ut i fastigheten. Efter fönsterarbetena tog plåtslagare över och skapade nya fönsterbleck, midjelister och andra plåtdetaljer. Därefter målade våra murare om fasaden. Vi använde oss av en kulturfärg i silikat, i samma kulör som tidigare fasadfärg, men som innehåller färre plaster. Slutligen ljussattes fastigheten med en ljusrock bestående av närmare 80 armaturer.
En byggnadsantikvarie anlitades för att ta fram gamla ritningar och annan kulturhistorik om byggnaden som var relevant för våra hantverkare.
Klicka på en knapp nedan och dela sidan med vänner och bekanta!
[et_social_share]
Relaterade projekt
Kungsportsavenyen 1
Kungsportsavenyen 1 uppfördes 1883 på uppdrag av Sveriges Redareförening och utgör tillsammans med Kungsportsavenyen 2 porten till Avenyn. O.A. Tobiason fick det omfattande uppdraget att renovera fasad och tak, samt återställa fasaden till dess ursprungliga utförande.
Läs mer »Kungsportsavenyen 37
I slutet av 1800-talet byggdes fastigheten i tidstypisk stenromantisk stil på Avenyn i Göteborg. O.A. Tobiason fick i uppdrag att utföra en fasadrenovering av hela fastigheten.
Läs mer »Kupol och fasad på Kinesiska konsulatet
På Grönsakstorget är en imponerande kulturbyggnad i nyrenässansstil belägen. Huset har putsad fasad med vackra detaljer och ornament, och tornet är prytt av en kupol i koppar. Byggnaden ingår i Göteborgs stads bevarandeprogram och är en del av Riksintresset för kulturvård. Därmed ställs extra höga krav när det gäller restaurering, både när det gäller metoder och slutresultat.
Läs mer »